Bekkentherapie

Wat is bekkentherapie?

Icon Centrum Fysiotherapie

Bekkentherapie is er voor mensen met problemen in de lage rug en de bekken, de buik en het bekkenbodem. Dit kunnen vrou­wen, mannen, ouderen en kinderen zijn. De bekkenbodem is een spierlaag onder in het bekken, die de buikorganen draagt. De bek­ken­bodem zorgt voor het openen en sluiten van de bekkenuitgang en draagt bij aan de stabiliteit van het bekken. De bekkenbodemspieren wer­ken nauw samen met de buik- en rugspieren en zijn belangrijk in het dage­lijks bewegen, de toiletgang, bij seksualiteit en bij het voorkomen van rug- en bekkenpijn.

Een verstoorde functie kan zich op verschillende manieren uiten. Denk aan ongewild verlies van urine en/of ontlasting of juist moeite met plassen en ontlasten. Ook kunnen klachten ontstaan als pijn in de onderbuik, in de bekkenbodem, bij het stuitje of schaambeen. Lage rug-en bekkenpijn kun­nen mede veroorzaakt worden door niet goed functionerende bekken­bodem­spieren. Dit kan ook leiden tot seksuele problemen.

Met welke klachten kunt u bij ons terecht?

Klachten in het bekkenbodem gebied kunnen ontstaan tijdens of na een zwangerschap, rond de overgang maar ook na operaties en/of bestra­ling in de onderbuik en prostaatoperaties. Bekken­klachten treden zowel bij mannen, vrouwen als bij kinderen op.

De bekkenklachten waarbij de bekkenfysiotherapeut iets voor u kan doen zijn:

• Ongewild verlies van urine en/of ontlasting.
  • Niet te onderdrukken aandrang om (veel en vaak) te plassen.
  • Moeizaam kwijt kunnen van ontlasting.
  • Klachten als gevolg van verzakking van blaas, baarmoeder of darmen.
  • Pijnklachten in onderbuik, rond de anus of de geslachtsdelen.
  • Seksuele problematiek, samenhangend met functiestoornissen van de bekkenbodem.
  • Zwangerschap gerelateerde bekkenpijn en lage rugklachten.
  • Bekkenpijn door overbelasting.
De bekkenfysiotherapeut helpt

De bekkenfysiotherapeut helpt bij het leren herkennen en trainen van de spieren rondom het bekken en maakt soms gebruik van speciale appa­ra­tuur om de activiteit van de bekkenbodemspieren te meten en dit voor de patiënt inzichtelijk te maken. De bekkenfysiotherapeut geeft als het nodig is advies over toiletgedrag, drink- en eetgedrag en ondersteunende hulp­middelen zoals een bekkenband.

Bij wie kunt u terecht?

Binnen  Centrum  Fysiotherapie kunt u voor bekkentherapie terecht bij Yvonne Minderhoud.

Icon Centrum FysiotherapieNeem contact met ons op. Dat kan via deze website  of door te bellen naar 0227 542323